Welke wiskunde docenten gebruiken in klas 1 en 2 havo/vwo de VO Content Stercollectie wiskunde - Wageningse methode?

Wij zijn dit jaar in klas 1 en 2 overgestapt naar de Stercollectie wiskunde - Wageningse methode. Een mooie methode die het wiskundig denken bevordert, maar die in de praktijk voor veel leerlingen (te) grote denkstappen maakt en in onze ogen een aantal basis vaardigheden onvoldoende laat inslijten. Ik ben opzoek naar wiskunde collega 's die deze methode ook gebruiken en wil graag ervaringen delen hoe zij dit inzetten en wat ze eventueel er nog naast maken of gebruiken.



4101

4 Antwoorden


  • Hoi Jörgen, je vraag is vaak bekeken door de wiskunde docenten op Edualdo, maar helaas blijken er weinig met ervaring met de stercollecties en de Wageningse methode. Ik heb een aantal wiskunde docenten gevonden die hier mogelijk wel iets van weten, hierover stuur ik je een privébericht.
    06 mrt. 2019
  • Top dank je wel.
    06 mrt. 2019
  • Mijn collega's hebben vorig schooljaar met de methode gewerkt; ze waren op zoek naar een vervanger voor Getal en Ruimte. De ervaring heeft hen geleerd dat de leerlingen te weinig beroep konden doen op achtergrondinformatie en theoretische kennis. Het niveau van zelfstandigheid was te groot. Wel waren collega's van mening dat het een mooie uitdaging voor leerlingen kan zijn die makkelijk door de opdrachten van Getal en Ruimte (waar ze nu dus op terug zijn gevallen) heengaan.
    06 mrt. 2019
  • Ik werk er al vanaf het begin van mijn docentenbaan (al 28 jaar geleden) met de Wageningse Methode. Leerlingen moeten er erg aan wennen: ze moeten zelf aan de slag! Belangrijke vaardigheid die leerlingen zich zo snel mogelijk eigen moeten maken is dat ze niet opgeven als het niet meteen lukt. Ze moeten leren 'probleem-oplossen': opgave nog eens leren, schetsje maken, terugkijken naar voorgaande opgaven: "heb ik zoiets al eens gehad", etc. Ze moeten 'denk-actief' worden. Veel leerlingen 'van tegenwoordig' zijn dat niet meer gewend: als ze het niet meteen weten, dan roepen ze meteen om hulp. Ze verwachten te veel dat alles wordt voorgekookt en gegaard. Ook bij andere vakken zijn ze dat niet gewend. Wat dat betreft sta ik vaak alleen en dat maakt het lastig. Dát is de grootste uitdaging: leerlingen zover zien te krijgen om door te bijten, te puzzelen, etc. Dat is een vaardigheid die dan ook veel verder strekt dan dit ene hoofdstuk, dit ene onderwerp, dit ene jaar en het vak wiskunde: daar hebben ze levenslang wat aan! Niet onbelangrijk: je zult merken dat ze het later op vervolgopleidingen vééél beter doen! Die ervaring heb ik met mijn leerlingen (en eigen kinderen). (Geheel objectief ben ik inmiddels niet meer: ik ben in de loop van de jaren zelfs zó enthousiast geworden over het lange-termijn-effect van deze methode, dat ik tot het auteursteam ben toegetreden en sinds kort zelfs bestuurslid ben...) Is het een idee om te proberen een gebruikersdag te organiseren?
    12 mrt. 2019