Wie is bezig met leerlijnen en (tussen)doelen Eerste Opvang Anderstaligen?



646

6 Antwoorden


  • Ik, wat wil je erover weten?
    31 jan. 2019
  • Hallo Suzanne, Wij werken binnen onze EOA volgend de LOWAN leerlijnen en uitstroomprofielen in een traditionele setting (klassen, niveau). In de nabije toekomst willen we ook binnen de EOA meer gepersonaliseerd onderwijs aanbieden. Middels portfolio willen we de ontwikkeling van de leerlingen in zicht hebben. Daarbij willen we de leerlijnen en bijbehorende (tussen)doelen als leidraad gebruiken, door bijv inzet van rubrics. We zijn nog op zoek naar voorbeelden van andere ISK's/EOA's die daar al mee bezig zijn. Wat gebruik je, hoe zet je het in, hoe vertaalt het zich naar gepersonaliseerd leren? Als jij daar iets over weet, graag!
    01 feb. 2019
  • Wij gebruiken ook de lowan leerlijnen en profielen. Ik gebruik de alfaleerlijnen als leidraad. Op dit moment hebben we nog geen portfolio. Ik heb klassikale en individuele doelen. waarbij ik de klassikale doelen als leidraad gebruik om de lesstof aan te bieden, bijvoorbeeld rondom het thema wonen. Leerlingen bepalen in overleg hun eigen doel, "ik kan de woorden lezen en schrijven", ik schrijf op de lijntjes. Een ander kan als doel hebben; Ik kan de woorden lezen, schrijven en ik kan een zin maken met de woorden. en ik spreek de woorden goed uit, vooral woorden met de uu en ui (schuur en huis). Omdat in de alfagroepen het startniveau erg kan verschillen is het aanbod volledig gepersonaliseerd. Ook het reflectievermogen, abstract denken, aanwezigheid van leerstrategieën verschilt enorm en moet worden aangeleerd. Daarnaast werk ik veel met diglin, hierin kunnen leerlingen goed zien waar hun valkuilen zitten en wat ze al goed kunnen. Ik gebruik geen rubrics. Er zijn teveel doelen en aandachtspunten om het nog overzichtelijk te houden. Ik hoop dat je iets aan mijn info hebt? Groet Suzanne
    04 feb. 2019
    • Hallo Suzanne, Bedankt voor je antwoord. Op dit moment pak het ik ook zo aan zoals jij het beschrijft, ieder z'n eigen leerdoelen laten omschrijven per vaardigheid. Het heeft alleen nog geen vaste structuur zoals een portfolio. Onze alfagroepen werken ook met Diglin+. Mijn groep zijn juist leerlingen die nog een extra kans krijgen om te laten zien wat ze kunnen (hebben vorig jaar een te laag uitstroomadvies gekregen terwijl ze qua intelligentie en doorzettingsvermogen méér kunnen). Dit gaat erg goed, super gemotiveerde leerlingen die allemaal verder uit gaan stromen dan het advies vorig jaar. Alleen wil ik ze meer bewust laten zijn van hun eigen ontwikkelingen op de verschillende vaardigheden. Vandaar dat ik graag gebruik wil maken van portfolio-gedachte. In ieder geval dank voor je moeite! Groeten, Gaby
      05 feb. 2019
  • Dag Gaby, Ik denk dat als je kijkt naar het raamwerk NT2, je daar heel goed tussendoelen uit kunt halen en die kunt gebruiken voor een portfolio. In het portfolio zet je een aantal tussendoelen en als de student/leerling het heeft behaald kan hij/zij een voorbeeld daarvan in het portfolio plaatsen. Door een portfolio aan te leggen met verschillende tussendoelen naar A1/A2 etc brengt iemand zijn eigen ontwikkeling in beeld en kan er makkelijker gedifferentieerd worden in heterogene groepen. Ik heb helaas geen voorbeeld voor je want ik werk alleen in de startgroep en voor de Alfabetiseringsgroep ben ik nog in het beginstadium van de ontwikkeling. Je zou wel contact op kunnen nemen met ISK Leiden, die werken al met een portfolio. Heel veel succes, Groet Heleen
    04 feb. 2019
  • Hallo Heleen, Dank je voor je reactie. Goed idee om de tussendoelen uit het raamwerk NT2 te halen. Jouw beschrijving van invulling portfolio is idd ons idee ook. ICE heeft ook een portfolio die daarvoor geschikt zou kunnen zijn, dus we gaan eens kijken. Fijn dat je me tipt over ISK Leiden! Groeten, Gaby
    05 feb. 2019